Sisa-Sisa Coretan Elle

Bahasa Melayu a.k.a Malaysia!!!

~ Monday, December 8, 2008
ni gue nak ungkitkan ckit psl bahasa ibunda kt... adew steng2 manusia yg sering mempersoalkan maruah serta martabat BAHASA MELAYU akronimnya BM!!! tp klu dilihat dr sudut pandangan yang lain pihak yang mempertikaikan serta mempersoalkan daulat BM ini pun songsang gak... coz klu korang tgk dr backstage(sebaliknya larr ikut bahase rojak!!!) mereka dan sedare2 mereka menggunakan bahasa cincai a.k.a rojak dalam kehidupan sehari-hari!!! so awk x btl mcm mn nak mempersoalkan maruah org lain??? pikir la btl2... klu btl kita masyarakat Malaysia yg segelintirnya ingin mempertahankan BM!!! perbetulkan diri sendiri.... dlm Al-Quran juga adew menyatakan jika kamu ingin memperbetulkan kaum mu.... betulkan diri mu sendiri dahulu!!! adew but potongan ayat x dapat di"search"!!!

pernah kah korang mendengar negara ini??? RUSIA??? JEPUN??? mesti pernahkan!!! so kita mulakan dengan Rusia... di Rusia bahasa kebangsaan mereka adalah kebanggaan mereka... di papan tanda atau pameran Bahasa Rusia terpampang besar mnkl bahasa inggeris a.k.a English kecil dan jmenyakitkan hati bila nak baca!!! tapi malangnya di Malaysia... Bahasa Inggeris terpampang besar namun BM sekecil2nya kalu boleh x nak letak langsung... bila tny, mereka kate Bahasa Inggeris penting untuk memajukan bangsa dan negara??? namun di Jepun negara terbersih di dunia dan canggih(mungkin lebih canggih dr US!!!)... mereka boleh maju serta setaraf dengan negara2 maju yang lain!!! fikirkanlah wahai orang2 tua masa kini!!! sebab merekalah anak2 muda hari ini semakin lupa akan kehebatan BM pada suatu masa dahulu yang digelar Lingua Franca(x tau betul ke x ejaan!!!)... sebab golongan mereka juga anak2 muda masa kini membanggakan budaya barat!!! seraya mempersalahkan anak2 masa kini yg lupa diri...

PIKIR@ KAN LAH!!! KORUNK YG MASUK BLOG NIE SUME DAH BESAR... NAK SALAH SIAPA??? SO, JGN SUATU HARI NNT AYAT YG SENTIASA TERPAHAT DIHATI KITA SEMAKIN PUPUS "tak akan Melayu hilang di dunia..." menjadi "akan Melayu hilang di dunia sebelum penghujung zaman!!!".... coz saban hari budaya serta cara hidup kita x macam dulu!!! sambut Merdeka pon kat PUB n bl dah masuk tanggal 31 org buatlah Solat Syukur ini wat Konsert... BODOH ya amat orang Malaysia nie!!!

0 cerita:

Followers

About Me

My photo
Kota Damansara & Segamat, Selangor, Malaysia
Hai, saya Mohamad Alliff Bin Zainurin (rememba double L double F!!!)... sangat-sangat CAMERA-maniac!!! gila n sangat-sangat DISUKAI ramai... hehehehe!!! btw gonna mish all my frenz!!!